Aštuntas skyrius. Vairuotojo sėdėsena. Rankos

Rankos

Ar jūsų pečių raumenys tampa stipresniais? Ar pavargsta jūsų rankos nuo daug posūkių? Tai tik du neteisingos sėdėsenos požymiai (jų yra gerokai daugiau). Ką gi rodo šie indikatoriai? Tai, kaip gerai jūs įvaldėte sėdėsenos meną. Iš tikro, tai atskira technologija, su savomis taisyklėmis. Tai būdas atitikti arba neatitikti motociklo konstrukciją. Ir tai dar vienas kovos su SIPais būdas.

Jūs suspaudžiate rankas ar jos tai daro pačios? Sąžiningas atsakymas į šį klausimą geriausiai įrodo kad tai tikras SIPas. Yra ir dar vienas įrodymas. Pravažiuokite keletą posūkių maksimaliu jums greičiu ir užfiksuokite kūną, neatsipalaiduokite. Daugumai vairuotojų tai vienintelis būdas suprasti kas vyksta. Paprastai jie neprisimena kiek jį yra susispaudę, kol nesumažina greičio. Ar tokia reakcija yra automatinė?

SIP nr. 2

Apklausus 8000 vairuotojų, „nepageidaujamų vairavimo sąlygų” klasėje laimėjo SIPas nr. 2 – per stiprus vairo suspaudimas. Šio nesąmoningo veiksmo priežastys yra tos pačios kaip ir SIPo „gazo numetimas/padidinimas”. Ir vienintelis pranešimas, kurį bando perduoti rankų raumenys: prašau, duok oro, mes badaujam.

Paprastas patarimas – atsipalaiduokite. Bet įgyvendinti jį labai sunku. Jei egzistuotų koks nors būdas kaip apgauti tokias reakcijas, aš jums jį pasakyčiau. Bet tokio būdo nėra. Vienintelis būdas – supratimas. Pabandykime.

Motociklo reikalavimai

Motociklui judant priekinis ratas visada dreba. Šokinėjimo dydis priklauso nuo kelio dangos, greičio ir pakabos. Dauguma nesupranta, kad toks drebėjimas – būtina pakabos darbo sąlyga. Pakaba susideda iš dviejų dalių – 1) padangos ir 2) amortizatoriai ir šakės. Padangos sugeria dalį nelygumų, nes jos guminės. Kai pasiekiama jų lankstumo riba, pradeda dirbti spyruoklės ir amortizatoriai. O kas atsitinka kai ir jie nesusitvarko? Šakės juda iš šono į šoną. Kodėl jos taip juda?

Kai padangos ir pakaba pasiekia ribą, tai nedelsiant sukelia svorio perskirstymą. Sunkus – lengvas, lengvas – sunkus. Padidėjęs kontakto plotas (tuo momentu, kai padanga apkrauta) verčia šakes pasisukti į vidų. Nukrovus šakės stengiasi užimti nulinę poziciją, atitinkančią motociklo pokrypio kampą. Deja, jos visada prašoka ir pasisuka į kitą pusę. Tuo metu ratas užvažiuoja ant dar vieno gumbo ir ciklas apkrovimas/nukrovimas kartojasi. Ir taip toliau. Štai dėl ko dreba priekis.

Drebėjimas prasideda kai ratas užvažiuoja ant gumbo, padanga ir pakaba susispaudžia ir ratas truputį pasislenka nuo centro.

Kai pakaba nusikrauna, ratas bando užimti centrinę padėtį, bet truputį prašoka

Vėl gumbas ir vėl ratas prašoka centrinę padėtį.

Ciklas kartojasi vėl ir vėl. Ratas bando stabilizuotis centrinėje padėtyje. Šis būtinas procesas nereikalauja vairuotojo įsikišimo.

Kova su drebėjimu

Niekas nėra ant tiek stiprus, kad sustabdyti drebėjimą. Dar daugiau, jei kas nors net ir sugebės tai padaryti, prasidės stiprus voblingas ir motociklas taps nevaldomu. Gera naujiena – jei pakaba nestringa, tai drebėjimas neperduodamas motociklo korpusui. Bloga naujiena – drebėjimas visgi perduodamas per vairuotoją, jei jį veikia SIPas nr. 2.

Puikus pavyzdys – krosinio motociklo vairavimas smėlyje. Įsikibkite į vairą iš visų jėgų – motociklas bus labai nestabilus ir, greičiausiai, nugrius. Susilpninkite įsikibimą, ir motociklas važiuos tiesiai, nors priekinė šakė intensyviai dirbs. Važinėjimas nelygiu paviršiumi irgi gali būti pavyzdžiu, bet ne tokiu aiškiu.

Stipriai reiškia plačiai

Pernelyg stiprus sugriebimas verčia motociklą ištiesinti trajektoriją posūkyje. Dėl savikorekcijos ir priekinio rato šokinėjimo išcentrinė jėga išstumia motociklą į išorę. Be to, spaudimas į vidinę rankenėlę yra stipresnis, todėl vairuotojas kontr-vairavimu stumia motociklą į išorę.

Vairo demferis

Jis nepanaikina drebėjimo, jis sumažina jo amplitudę ir intensyvumą. Kadangi demferis statomas toli priekyje, svertas gaunasi trumpas ir jis – esant teisingam sureguliavimui – neperduoda drebėjimo visam motociklui. Demferis nekovoja su SIPu nr. 2, jei įsikibsite į vairą – motociklas pradės drebėti nepriklausomai nuo to ar yra demferis, ar ne. Demferiai būtini šiuolaikiniams motociklams dėl jų didelio šakės posvyrio kampo, trumpos bazės ir didelės galios.

Voblingas

Kuo greičiau jūs važiuojate, tuo stipresnis drebėjimas, ypač posūkiuose, kai priekis nukrautas ir jūs negalite efektyviai sekti nelygumų. Kiek tai blogai? – paklauskite savęs. Jei motociklas tvarkingas, demferis gerai sureguliuotas, viskas priklauso nuo jūsų! Atsipalaiduokite. Įveikti SIPą nr. 2 labai sunku. Bet „leisti priekiui dirbti” – standartinis vairavimo būdas, kuris visiškai atitinka motociklo konstrukciją.

Per stiprus vairo suspaudimas – pati pagrindinė motociklo valdomumo problema.

Sulenkite riešus ir alkūnes, ir jūsų sėdėsena bus mažiau įtempta. Žiūrėkite į motociklą kaip į draugą ir jis netaps jūsų priešu.

Dž. G.