Devynioliktas skyrius. Vairavimas. Atraminis vairavimas

Atraminis vairavimas

Keliose vietose jūs liečiate motociklą? Kur jūs remiatės kai vairuojate? Ar sunkiau vairuoti jei nėra tvirtos atramos? Ar yra vietos atramai vairuojant? Kas iš to atitinka motociklo konstrukciją?

Yra 13 atramos taškų:
sėdynė
sėdynės pagrindas
pakojos (2)
batai prispausti prie spoilerių (2)
masės centras
keliai arba alkūnės (2)
torsas
dilbiai (2)
vairo rankenėlės (2)

Klaidos permetinėjant

Atraminis vairavimas reiškia efektyvumą. Aš atkreipiau dėmesį į šį metodą, kai pastebėjau kad 90% mano studentų negali greitai permesti motociklo iš dešinės-kairėn-dešinėn, kaip tai daro lenktyninkai, stengdamiesi pašildyti padangas. Ne tai, kad motociklas nepasisukdavo. Tiesiog lenktyninkas pertempdavo jį iš vienos pusės į kitą po savimi, kaip motokrose, vietoj to kad permesti jį, judant kartu su juo.

Motociklui, judančiam asfaltu, toks stilius netinka, jis verčia naudoti didesnius nei reikia pasvirimo kampus, kas daro vairavimą neefektyviu. Juk jei jūs galite įveikti posūkį mažesniu posvyrio kampu esant tam pačiam greičiui, tai į gerą ir jums ir motociklui. Permetinėjimo priešingybė – pakibimas. Jis kaip tik duoda tai, ko reikia posūkyje – mažesnį kampą tam greičiui. Apžvelkime pakibimą atidžiau.

Mano atradimas

Pilotuodamas 250 kubikų Grand Prix, aš padariau įdomų atradimą. Road America trasoje yra ilgas ir greitas posūkis, kurį reikia įveikti penkta arba šešta pavara. Tai va, vairavimas jame trunka 3 sekundes ar net daugiau. Tai du-keturis kartus daugiau nei įprasta. Aš dar pastebėjau kad nepaisant nelygaus paviršiaus ir nesibaigiančio greitėjimo, motociklas nešokinėja kaip paprastai būna tokiais atvejais. O sekančiame rate aš pastebėjau stulbinantį dalyką – pasirodo aš naudojau išorinę kojelę kaip atramos tašką.

Mįslė išsisprendė. Mano svoris buvo 12 colių žemiau, nei būtų jei aš remčiausi į sėdynę ar baką. Todėl motociklas nešokinėjo.

Svorio perskirstymas

Naudojant išorinę kojelę kaip atramos tašką, kai jėgos veikimo taškas yra vaire (jūs visada jį stumiate arba ir stumiate ir traukiate), sumažina jūsų svorį, tenkantį sėdynei, ir perneša jį į žemesnį tašką. Argi motociklas neišsitiesins, jei jūs atsiremsite į išorinę kojelę? Visiškai ne, nepamirškite apie giroskopinį efektą, sukeliamą ratų.

Iš tikro, kadangi jūsų svoris nusileidžia arčiau svorio centro, vairuoti tampa lengviau. Motociklas sukasi aplink svorio centrą, todėl kuo daugiau svorio ten sutelkta, tuo lengviau sukti. Be to, pagerėja stabilumas. Jūsų kūnas daugiau nedirba kaip palydovas, esantis toli nuo centro. Motociklas „galvoja” kad jūs atsidūrėte arčiau masės centro.

Kūno jėga

Dar vienas privalumas – jūs tampate stipresniu. Kuo didesnis svertas – tuo geriau. Lenktyninkas atramai naudoja patį tolimiausią tašką nuo vairo. Visi kiti atramos taškai neduoda tokio didelio efekto.

Be to, jūs galite vairavimui panaudoti torso raumenis. Bet kokia kita atrama trukdo pilnai panaudoti juos. Be abejo, jūs galite apseiti be jų, bet su jais vairuoti lengviau. Juk vairuojant besipriešinanti jėga stengiasi pasukti jūsų torsą ir kuo geriau raumenys priešinasi, tuo stabilesnė konstrukcija.

Pertempinėjimas

Pertempinėjant lenktyninkas neturi atramos taško ir yra priverstas stabilizacijai panaudoti visą kūno masę. Tai kaip bandymas pastumti ką nors plaukiojant vandenyje – jus taip pat atmeta. Be to, toks stilius reikalauja visų raumenų įtempimo, kas sukelia nepateisinamą nuovargį.

Privalumai

Net jei atsiremsite keliu į baką, prispausite kojas prie spoilerių, atsigulsite ant bako, tvirtai atsisėsite į sėdynę, atremsite kojas į kojeles ir iš visų jėgų suspausite vairą, jūs vis tiek negausite tokių privalumų, kokius gaunate naudodami atraminį vairavimą remiantis tik į išorinę kojelę. Atraminis vairavimas pilnai atitinka motociklo konstrukciją ir užtikrina tokį vairavimo stabilumą, kokio negalima pasiekti kitais būdais. Bet viskam reikia treniruotės, paskirkite savo laiko šio metodo įsisavinimui.

Atkreipkite dėmesį, čoperiuose ir kruizeriuose, taip pat kituose motociklų tipuose su į priekį išneštomis kojelėmis šis metodas neveikia. Kojelių padėtis neleidžia jų panaudoti kaip atramos taško.

Kur ir kada

Jums teks iš naujo mokytis kad naudoti jėgos vairavimą. Man tam prireikė 2,5 valandos, po to aš taikiau šį metodą automatiškai. Kita vertus, kartą aš mokiau „gatvės” vairuotoją, kurio vairavimo greitis buvo kažkur trijų balų iš dešimties rajone. Mes dirbome iš esmės prie kontr-vairavimo ir atraminio vairavimo. Ir tik po pusantros valandos jam pradėjo po truputį pavykti viename posūkyje iš 20.

Aš ilgai negalėjau suprasti, kodėl jis taip lėtai mokosi, kol nesupratau, kad iš tikro jis jaučiau dvigubą sunkumą. Juk jis vienu metu bando įvaldyti ir kontr-vairavimą ir atraminį vairavimą. Jis paprasčiausiai bijo paguldyti motociklą per greitai. Taigi, jums atidirbinėjant šį metodą reikia įveikti baimę ir susitelkti ties taisyklingu pratimo atlikimu.

Atramos taškai

Iš tikro, bet kuris atramos taškas naudingas. Pažiūrėkite į meistrų aprangą. Vidinė rankovių pusė purvina, todėl kad jie remiasi ja į baką vairuodami. Aliumininės motociklo dalys nutrintos iki blizgesio ten kur remiasi jų kojos. Vidinė kelnių pusė ir motociklo sėdynė nutrinta ten kur jie liečiasi. Ir taip toliau. Trumpiau tariant, naudodami atraminį vairavimą galite naudoti bet kuriuos atramos taškus ir jų kombinacijas, jei tai padidina vairavimo efektyvumą ir tikslumą.

Pratimai

Pradžiai nustatykite kokius atramos taškus jūs paprastai naudojate. Po to pabandykite pritaikyti atraminį vairavimą ir palyginkite rezultatus. Jūs pastebėsite kad kairieji posūkiai skiriasi nuo dešinių, tai dėl gazo valdymo. Posūkyje į dešinę jūs galite ir traukti ir stumti, kairiarankiai gali tik stumti. Posūkyje į kairę – atvirkščiai. Iš tikro, efektyvumo tai neįtakoja, metodas veikia vienodai gerai abiem atvejais.

Įdomu kaip jūs pavadintumėte tokį metodą? Kreivas vairavimas? Juk jūs naudojate priešingus taškus atramai ir jėgos veikimui. Centrinis vairavimas? Juk jūs vairuojate iš motociklo svorio centro. Naujas vairavimas? Juk tai nauja technologija. Aš vadinu tai atraminiu vairavimu, kadangi jūs vairuojate pastovaus ir stabilaus atramos taško pagalba. Vadinkite tai kaip norite, svarbu kad tai veikia efektyviai.

Pradžioje pabandykite panaudoti kaip atramos tašką sėdynę, po to kelią ir taip po truputį artėkite prie kojelės. Šis metodas užtikrins stabilumą greituose posūkiuose.

Dž. G.