Dvidešimt ketvirtas skyrius. Stabdymas. Nieko naujo

Nieko naujo

Per paskutinius 15 metų stabdymo kelio ilgis praktiškai nepasikeitė! Paprastas motociklas ar lenktyninis – kai tik galinis ratas atsiplėšia nuo žemės, visas 100% svorio susitelkia priekiniame rate. Lenktyninkai mokėjo atplėšti galini ratą nuo žemės jau prieš 20 metų.

Per paskutinius 15 metų technologija smarkiai patobulėjo. Stabdžiu diskus pradėjo daryti iš karbono, 900 kubikų gatvės motociklas sveria 150 svarų mažiau, padangos geriau sukimba su asfaltu, priekinių šakių diametras auga kartu su standumu, rėmas tapo tvirtesnis, pakaba patikimesnė ir pilnai reguliuojama, o visa tai kartu tapo labai brangiais.

Nepasikeitė baimė prieš intensyvų stabdymą. Nė vienas kitas motociklo valdymo aspektas nesukelia tokių dramatiškų pasekmių su tiek mažai pastangų. Kai tik tenka staigiai stabdyti SIPai tarsi nutrūksta nuo grandinės.

Pagrindiniai patobulinimai

Panaudojus naujausias technologijas visgi kai kas pagerėjo:

grįžtamasis ryšys stabdant tapo tikslesnis, vairuotojas geriau jaučia motociklą.
Radialinės padangos leidžia geriau stabdyti posūkyje. Tiesiojoje niekas nepasikeitė, bet dabar galima stabdyti ir įeinant į posūkį ir daug lenktynininkų tuo naudojasi.
Stabdymas ant nelygaus paviršiaus vis rečiau sukelia rato blokavimą. Tai įtakoja visi technologiniai patobulinimai, ypač svorio sumažinimas ir pakabos patobulinimas. Tai svarbus patobulinimas, nes visos trasos turi nelygumų išvažinėtų automobiliais, be to tie nelygumai yra kaip tik stabdymo vietose.
Stabdžiai yra efektyvūs visame diapazone, todėl jūs tiksliai žinote kas bus paspaudus rankenėlę.

Efektyvus stabdymas

Egzistuoja daugybė stabdymo būdų, pavyzdžiui, pradžioje nestipriai, po truputį didinant jėgą, arba pradžioje stipriai, po truputį silpninant, arba su pertraukimais, arba šių būdų kombinacija. Kai geriau stabdyti?

Nereikia orientuotis į stiprų stabdymą, nes jis trukdo pasiekti galutinį rezultatą. Galutinis rezultatas – tai tokio greičio pasiekimas, kuris reikalingas įeinant į posūkį. Labai sunku kovoti su SIPu nr7, kuris verčia stabdyti vis stipriau ir stipriau. Bet jei jo neįveiksite iškils tokios problemos:

per stiprus stabdymas pasvirus – tai pagrindinė visų griuvimų priežastis
neteisingas įėjimo į posūkį greitis, paprastai per žemas
per daug dėmesio skiriama būtent stabdymui, o ne motociklo sukimui ir kietiems svarbiems veiksmams
įėjimo taško pametimas, dėl to gaunasi neteisinga trajektorija
per didelis pasvirimas įeinant, pasvirimas pasiekiamas ne vienu judesiu, o keliais
per intensyvus pakabos darbas dėl stabdžių paspaudimo/atleidimo

Stoppie

Kažkodėl tai labai smagu atplėšti galinį ratą nuo žemės stabdant. Bet dauguma vairuotojų susiduria su sunkumais darydami šį pratimą. Visi bijo užblokuoti priekinį ratą, net jei to niekad nebuvo padarę. Yra dvi taisyklės, kurių reikia laikytis:

nespauskite rankenėlės per greitai (staigus stabdymas suspaudžia pakabą ir ratas dėl to greičiausiai užsiblokuos)
jei vis tik užblokavote ratą, tuoj pat atleiskite stabdį. Ratas vėl pradės suktis ir stabilizuos motociklą. (motociklas yra visiškai nevaldomas kai priekinis ratas užblokuotas)

Jei pakaba per daug susispaudžia teisingai (tolygiai, švelniai) stabdant – sureguliuokite ją kiečiau arba parinkite kitas spyruokles. Būkite pasiruošęs SIPams, jie būtinai suveiks kai tik užblokuosite ratą. Mūsų Superbike mokykloje yra specialus motociklas su šoniniais ratukais skirtas mokytis stabdyti. Su juo neįmanoma nukrisite, bet netgi tada studentai bijo.

Galinis stabdis

Aš rekomenduoju naudoti tik priekinį stabdį. Vienintelė išimtis – važiavimas slidžia danga. Galinio rato blokavimas taip pat daro motociklą nevaldomu. Galinio rato sukimasis stabilizuoja pagrindinę motociklo dalį, iš esmės visą motociklą, išskyrus priekinį ratą ir šakę.

Akivaizdu, kad pagrindinis indėlis stabdant priklauso priekiniam ratui, ir kai tik 100% svorio persikels į priekį galinis ratas užsiblokuos. Išmokite naudotis tik priekiniu stabdžiu greitam ir tiksliam sustojimui. Vėliau, jei jūs jaučiate, kad galima naudoti galinį stabdį, naudokite jį. Bet prisiminkite, kad galinis stabdis yra daugelio kritimų priežastis. Spręsti jums. „Gatvės” vairavime motociklas greičiau sustoja naudojant abu stabdžius, bet lenktynėse juk reikia sustoti tik po finišo.

Stabdymas posūkyje

Stabdant posūkyje dauguma motociklų stengiasi sumažinti posvyrio kampą. Todėl reikia vengti stabdymo posūkyje. Išimtį reikia daryti tik iškilus pavojui. Jei vairuotojas bando išlaikyti posvyrio kampą stabdydamas, tai paprastai sukelia griuvimą. Pavojaus atveju, reikia stabdant sąmoningai ištiesinti motociklą.

Stabdymo paslaptys

Nėra jokių stebuklingų stabdymo paslapčių. Svarbiausia – kaip naudoti stabdžius. Išmokite kovoti su SIPu, kuris neleidžia maksimaliai efektyviai išnaudoti stabdžius ir laikykite kad jūs pilnai išmokote stabdyti. O tai reiškia kad jūs viską kontroliuojate ir turite pasirinkimą. Pats blogiausias dalykas kurį jūs galite padaryti – spausti iš visų jėgų stabdžių rankenėlę stabdymo pabaigoje, ir SIPas kaip tik ir skatina tai daryti.

Jūs galite aplenkti varžovą naudodami ankstyvą stabdymą, nes jei jis pradės stabdyti vėlai, jam teks įeiti į posūkį per plačiai, ir jūs jį aplenksite dėl teisingesnio įėjimo į posūkį. Tačiau, jei išmoksite stabdyti vėlai ir tuo pačiu nepamesti įėjimo taško, tai bus nuostabu. Kai kurie lenktynininkai stabdo trūkčiodami – tai neteisinga. Stabdymas turi būti tikslus ir vienkartinis.

Dž. G.