Dvidešimt penktas skyrius. Trauka. Už ir prieš

Trauka

Už ir prieš

Kas yra trauka? Kaip ją geriau panaudoti? Ar gali ji pakenkti? Kokie SIPai jums trukdo rasti traukos ribą? Ar gali žinios padėti rasti šią ribą? Galbūt, esmė tik jūsų drąsume?

Dauguma šiame klausime remiasi tik savo pojūčiais. Tačiau jausmai mus kartais paveda, kas sukelia klaidas ir griauna mūsų sumanymus.

Naujos technologijos

Dabartinės padangos ir pakaba eliminuoja daug vairavimo klaidų. Šiuolaikinės lenktynės sukelia neišdildomą įspūdį tiems, kas lenktyniavo 1957 metais. Aš ne toks drąsus, kad važinėti tų metų technika, kaip buvo važinėjama tada. Paskutinį kartą aš lenktyniavau 8tame dešimtmetyje ir dabartinių padangų galimybės man atrodo neįtikėtinos. Aš dažnai matau jaunus karštus lenktynininkus, kurie įveikia posūkius milžinišku greičiu beveik neturėdami lenktyninių įgūdžių.

Lenktynininkai ir trauka

Lenktynininkai, kurie remiasi tik savo maksimalios traukos „jausmu”, padaro daug klaidų. Jiems atrodo kad jie važiuoja per lėtai, jei jie nejaučia pilnos traukos. To rezultatas:

pagal jausmus nustatoma trajektorija (per lėtas sukimas)
ankstyvas įėjimas į posūkį
papildomas sukimas posūkyje (lėtas sukimas įeinant daro trajektoriją nenuspėjama, kol neįveiktas apeksas)
per didelis posvyrio kampas (dėl lėto sukimo ir stengiantis apkrauti padangas, kad pajusti jas)
silpnas gazo atsukimas (kad jausti padangas)
rato pasukimas išeinant iš posūkio (bandymas rasti sukibimo ribą, kartais tai naudinga)
pastovus posūkio taškų keitimas (tikslas ne tikslus ir užtikrintas posūkis, o maksimali trauka)
per kietas pakabos sureguliavimas (kad geriau jausti trauką)

Yra ir kiti negatyvūs tokio vairavimo stiliaus rezultatai.

Kaip daryti teisingai

Nesupraskite manęs neteisingai, su naujomis padangomis reikia ieškoti traukos ribų. Svarbu suprasti kaip jų ieškoti ir kaip po to teisingai panaudoti. Jei jūsų tikslas – maksimali trauka, tai nulemia jūsų vairavimo stilių. Trajektorija, kurioje padangos maksimaliai sukimba, taps jūsų geriausia trajektorija. Iš tikro, ji toli gražu ne geriausia, bent jau ne visuose posūkiuose. O į jūsų įgūdžių taupyklę pateks visos aštuonios aukščiau paminėtos klaidos.

Aš pamenu kaip Veinas Rainis 1986-1987 metais prarasdavo daug laiko kovodamas už trauką. Jis darydavos visas aštuonias klaidas ieškodamas maksimalios traukos. Po to jis tris metus (1990-1992) buvo čempionu. Ar taip kenksmingi neteisingi įgūdžiai šiuo atveju? Gaunasi kad ne, jus Veinas Rainis tapo čempionu. Bet pažiūrėkite į Edį Lousoną, jis pasiekė ne mažiau, nesuteikdamas traukai ypatingos reikšmės.

Trauka ir SIPai

SIPai, susiję su trauka, suveikia pagrinde įeinant į posūkį. Mes žinome kad greito įėjimo baimės priežastis slypi nepasitikėjime savo sugebėjimu greitai pasukti motociklą. Jeigu posūkis įveikimas per plačiai, SIPai suveikia dėl baimės prarasti sukibimą su keliu. Ar tai jums pažįstama?

Posūkyje mes galime reguliuoti trauką (ir sukibimą su keliu) gazu, bet įeinant į posūkį, viskas priklauso tik nuo greičio, kurį jūs pasiekėte stabdydami.

Griuvimų statistika

Iš tikro beveik niekas negriūna dėl per didelio greičio įeinant į posūkį. Patyrinėkite 20-30 metų lenktynių ir pasidalinkite su manimi savo pastebėjimais. Mano pastebėjimai parodo, kad tai vyksta itin retai. Mes nekalbame dabar apie posūkį kartu stabdant, tai grubi ir paplitusi klaida. Dauguma lenktynininkų neteisingai įvertina įėjimo greitį, beje jie klysta dažniausiai į mažąją pusę, ir tai yra pagrindinė kliūtis teisingam posūkio įveikimui.

Drąsa ar protas?

Maksimalus sukibimas su keliu reikalingas įeinant į posūkį, nors tam gali prireikti ir papildomos drąsos. Bet kokį kažkiek reikšmingą rato laiko pagerėjimą galima pasiekti vieninteliu ir pačiu pavojingiausiu būdu – stipresniu įsibėgėjimu posūkio viduryje ir išeinant iš posūkio, o tai labiausiai paplitusios kritimų priežastys.

Mano patarimas? Išmokite užtikrintai vairuoti motociklą, įgykite visus būtinus įgūdžius ir tik po to ieškokite traukos ribų. Jei jūs sugebėsite apjungti įgūdžius ir traukos panaudojimą, jūs tapsite nenugalimu. Be to, teisingi įgūdžiai padeda kovoti su SIPais, o tai palengvina traukos ribų paiešką.

Traukos apibrėžimai

Trauka – tai sukibimo su keliu kiekis, reikalingas kad pasiekti norimą rezultatą. Jums reikia nuspręsti, ar jūs važinėsite ties traukos riba, ar įveiksite posūkius greitai ir sklandžiai. Jūs pradėsite laimėti kai išmoksite daryti ir tai ir tai.

Kai kurie pasiekia galinio rato praslydimą posūkyje, kai kurie – priekinio. Aš paprastai pasiekiu abiejų praslydimą ir po to reguliuoju trauką išėjime iš posūkio. Šis būdas man atrodo labiausiai gniaužiantis kvapą, bet reikalas čia ne drąsoje. Jūs galite taip įveikti posūkius jei pagerinsite savo sugebėjimą valdyti trauką.