Tryliktas skyrius. Vairavimas. Galinis ratas

Galinis ratas

Motocikle yra du giroskopai – priekinis ir galinis ratas. Ką įtakoja kiekvienas iš jų? Kuris iš jų pasuka motociklą iš tikro? Priekinis, ar ne? Ir taip, ir ne.

Iš tikro, kol vairą veikia jėga, motociklas pasvyra. Tai gaunasi dėl fizikos dėsnių ir inžinierinių principų, esančių motociklo konstrukcijoje. Tačiau, kai tik jėga nustoja veikti (motociklas palenktas reikiamu kampu) būtent galinis ratas pasuka motociklą. Tai yra priekinis ratas „pasuka” motociklą, palenkia jį, bet kai tik motociklas palinko ir stabilizavosi, galinė – masyvesnė – motociklo dalis nulemia posvyrio kampą.

Priekinis ratas gali šokinėti ir drebėti, bet jis niekaip netrukdo galiniam ratui palaikyti posvyrio kampą. Todėl spausti vairą yra beprasmiška. Be to, tai kenkia valdomumui, kaip mes matyme skyriuje „Vairuotojo sėdėsena”.

Jei jūs teisingai valdote gazą, vienintelis, kas gali pakeisti posvyrio kampą – sukibimo su keliu praradimas arba vairavimas. Akivaizdus įrodymas – wheelie išeinant iš posūkio. Posvyrio kampas išlieka, nors priekinis ratas atsiplėšė nuo žemės.

Priekinio rato pareigos

Kai tik motociklas palenktas posūkyje, priekinis ratas nustoja įtakoti vairavimą. Jis padeda išlaikyti stabilią padėtį, bet nevairuoja. Bet priekinis ratas turi kitą svarbią užduotį – laikyti 30-40% motociklo svorio. Tie procentai įtakoja posūkio įveikimo greitį. Kitais žodžiais jei jūs permesite tuos procentus ant galinio rato, sukelsite šoninį slydimą.

Vairavimo metu jūs stengiatės apkrauti priekį, kad motociklas galėtų įsikabinti į kelią ir pasukti. Todėl stenkitės neatidaryti gazo anksčiau nei reikia, kitaip motociklas negalės pasinaudoti teisingai apkrauto priekio suteikiamais pranašumais.

Neteisingas laiko apskaičiavimas

Pažiūrėkime į posūkius su nelygumais, pavyzdžiui posūkį nr. 7 Road America trasoje, su duobe šalia apekso. Lenktyninkai neatsuka gazo kol nepravažiuoja tos duobės. 95% jų galvoja, kad jei numetus gazą motociklas dreba, jis drebės dar daugiau, jei padidins gazą. Iš tikro viskas atvirkščiai, padėti gali tik vien – padidinti gazą.

Tas faktas, kad galinė motociklo dalis atsakinga už stabilumą, kai motociklas yra palenktas, padeda įveikti šį posūkį ir daug kitų problemų. Ir nereikia bandyti sureguliuoti pakabą posūkiui nr. 7, tai bergždžias laiko švaistymas. Priedo, lenktyninkas tampa per daug atsargiu, susidurdamas su situacija, kurios jis nesupranta. Nuo pasirengimo problemai tampa tik blogiau.

Giroskopinis galinio rato efektas užtikrina didžiosios motociklo dalies stabilumą

Pakabos reguliavimas

Kai tik jūs suprantate, kad už stabilumą atsakinga galinė motociklo dalis, pakabą reguliuoti tampa lengviau. Priekiui reikia lygiai tiek svorio, kad stabilizuotų pats save. Per daug – vairas bus staigus, per mažai – vairas bus vatinis. Jei viskas sureguliuota teisingai – priekinis ratas seks galinio rato nustatyta kryptimi.

Sunku gazuoti, kai priekinis ratas šokinėja per duobes. Tai SIPo išraiška – jūs laukiate kratymo ir nedidinate gazo. Pabandykite leisti motociklui slysti ir tuoj pat jį gaudyti, turėtų padėti. Tačiau nenaudokite šio metodo kiekviename posūkyje, jis reikalauja kad pradžioje motociklas būtų teisingai pasuktas.

Dž. G.